Важно ли e енциклопедичното знание в ранна възраст?
На темата са посветени и множество книги.
Но първоначалната мисъл, която изниква в главата на повечето хора, е: „Защо е нужно да знаем енциклопедични факти, след като имаме Гугъл?“ Глен Доман, експерт в областта, автор и съосновател на „Института за достигане на човешкия потенциал“, дава отговор на този и подобни въпроси.
Оказва се, че има разлика между по-големите деца и възрастните, учещи факти, които никога не им трябват на практика и малките деца и бебета, учещи енциклопедични факти, за да разберат повече за света около тях.
Броят на съхраняваните факти в един компютър се нарича дата база. В човешкият мозък наричаме тези факти „База на знанието“. Знанието води до интелигентност, както казва и Доман : „Без факти не може да има интелигентност“.
Със средностатистически брой факти имаме база за средна интелигентност. С висок брой факти имаме база за висока интелигентност.
Човешкият мозък е най-висшият от всички компютри, но се подчинява на същите правила:
- С малък брои факти може да стигне до малък брои заключения
- С голям брои факти може да стигне до голям брои заключения
- Ако фактите са свързани, броят заключения е зашеметяващ.
Митове и легенди
Никой мит не умира по-бавно от вярването, че колкото си по-възрастен, толкова по-лесно учиш. Истината е, че това е напълно обратното. С възрастта придобиваме повече мъдрост, но колкото сме по-млади, толкова по-лесно възприемаме факти и ги „складираме“ правилно и дългосрочно.
Колкото по-малко е детето, толкова по-лесно учи факти. Колкото повече информация научава детето под 5 годишна възраст, толкова повече запазва в дългосрочната си памет.
Бебетата могат да научат абсолютно всичко , което можем да им представим по фактологичен начин. Способността да възприемаме сурови факти е обратно пропорционална на възрастта ни. Затова енциклопедичното знание трябва да бъде въведено от най-ранна детска възраст (Езикови курсове по Английски).
Чудесно, но как да стане?
Най-лесният начин за поднасяне на енциклопедични знания е да покажем карти с изображение от едната страна и име от другата. Картите могат да се организират в различни категории – изкуство, биология, история. В категориите също може да има подразделения – птици, влечуги, примати, насекоми.
Нов материал, моля!
Грешка, която детето няма да толерира, е да му се показва един и същи материал отново и отново, дълго след като е бил запаметен. Няма нищо по-страшно от това да отегчите детето. Въпреки че се опитваме, възрастните винаги правим нещата твърде бавно за вкуса на малките деца. В този процес важи правилото „колкото по-бързо, толкова по-добре“.
Защо „Хелен Дорон”(Езикови курсове по Английски)? Защото работим с екслузивни програми!
Без значение какво ще решите да показвате на детето, важно е да го правите с желание и на игра. Така децата от малки научават, че най-интересната игра в живота е придобиването на знания и растат с любов към ученето.