Първите три години: Експлозия от езикови невронни връзки!

Първите три години са уникален прозорец към развитието на езиковите способности. В този период мозъкът буквално изгражда „пътищата“ за езика, а всяка песничка, рима и разговор допринасят за това кои от тях ще останат за цял живот.

Защо първите три години са толкова важни, особено за двуезичието?

През първите три години мозъкът на бебето е като град в строеж – пътища се прокарват във всички посоки, но само най-използваните остават за постоянно. В този период детският мозък е естествено предразположен за усвояване на повече от един език. Любопитен факт е, че бебетата се раждат със способността да чуват и различават звуците на всички езици по света, но, около шестия месец, мозъкът започва да се настройва само към езиците, които чува редовно и „разчиства“ тези, които не се използват. Затова малчуганите, които слушат богата и постоянна реч, обикновено имат по-богат речник още на 2 години.

Децата, които редовно чуват два езика още от раждането или ранното детство, изграждат т.нар. „двуезични карти“ в мозъка. Така те развиват граматика, речник и произношение и на двата езика.

Изследвания показват, че редовното излагане на втори език преди 3-годишна възраст е най-силният фактор за дългосрочно усвояване, точно произношение и стабилни умения за разбиране и говорене и на двата езика. Ако вторият език се въведе по-късно, децата пак могат да го владеят умело, но по-често задържат акцент или срещат трудности в граматиката.

Освен това, ранното двуезичие носи и когнитивни ползи още към втората година – по-добро внимание, памет и умения за решаване на проблеми.

С други думи, първите три години наистина са „златен прозорец“. Добавянето на втори език във всяка възраст носи своите предимства, но колкото по-рано, толкова по-добре!

Комуникация в ранна възраст

Има разлика между това да общуваме с бебето и да говорим на бебето. Общуването между бебе и възрастен може да бъде съпоставено с подаването и връщането при игра на тенис. Бебето задава въпрос с гукане, физиономия или посочване, а възрастният отговаря с дума, усмивка и любящ жест.

Този “диалог” укрепва мозъчните връзки и прави предаването на сигнали по-бързо и ефективно, подсилвайки вниманието, паметта и езиковите умения. Това, че бебетата не могат да говорят, не значи, че не могат да общуват!

Предимството на двуезичието

Ако се върнем на метафората със строежа на пътища, да дадете на детето си втори език е като да изградите допълнителна магистрала в мозъка, която ще подпомага адаптивността, концентрацията и способността му да се справят с предизвикателства 

Деца, които редовно чуват втори език преди тригодишна възраст, показват по-добра работна памет и когнитивен контрол в сравнение с връстници, които говорят само един език. Често срещан мит е, че двуезичието пречи на пълноценното усвояване на майчиния език и децата научават по-малко и от двата езика. Всъщност, с време и постоянство, те усвояват и двата толкова добре, че математиката става много проста – те разполагат с два пъти повече информация от едноезичните си връстници!

Готови ли сте да започнете?

В “Хелен Дорон” превръщаме ежедневните моменти в игри за стимулация на мозъка. Нашите уроци изглеждат като игра, но стъпват на сериозни изследвания и дългогодишен опит.

Заповядайте на безплатен демо урок за бебета и родители близо до вас и вижте сами колко весело и естествено може да бъде ученето на английски.

Започнете днес и дайте най-силния старт на вашето дете.

Share