HelenDoronBulgariq-AnglijskiZaBebeta-e1565809874810

Двуезични бебета – мисия възможна

Доста родители вече знаят, че двуезичният опит подобрява познавателните способности и решаването на проблеми.

Когато едно бебе расте в двуезична среда- родният език на майката е един, а на бащата друг, то научава и двата езика. Но как бебето да стане двуезично в едноезична среда? Отговорът е чрез игра, както научава и родния си език.

Ново проучване, публикувано в изданието „Mind, Brain and Education“, е сред първите, които проучват как бебета могат да усвояват втори език извън къщи. Изследователите опитват да отговорят на един фундаментален въпрос: Могат ли бебетата да научат втори език, ако не слушат чужд език у дома? И ако да, как може да стане това? Те разработват интензивен метод за изучаване на английски език за бебета и деца, както и учебни програми, базирани на игри. Въвеждат ги в четири обществени образователни центъра в Мадрид, Испания.

Подходът използва „насочена към детето реч” в стил, какъвто използват родителите, за да говорят с бебетата си. Този „родителски стил“ е с по- проста граматика, по- висок и преувеличен тон и провлачени гласни. Изследванията показват, че този родителски стил помага на бебетата да усвояват език.

Шестнадесет студенти и завършили наскоро преподаватели преминават 2-седмично обучение, за да научат метода за преподаване и учебната програма, преди да отпътуват за Испания. Държавната образователна система на страната дава възможност на изследователите да запишат за участие в програмата 280 бебета и деца от семейства с различни доходи.

За целите на проучването бебетата, които са на възраст между 7 и 33 месеца, са разделени на две групи.

Едната има по един час английски на ден в продължение на 18 седмици по новата програма. Контролната група получава стандартната двуезична програма на училищата в Мадрид. И двете групи деца са тествани на испански и английски език в началото и в края на 18-те седмици. Децата също носят специални жилетки, снабдени с леки записващи устройства, които записват изучаването на английски език. Записите са анализирани, за да се определи колко английски думи и фрази говори всяко дете.

Децата, участвали в новата програма, показват бързо нарастване на разбирането и възпроизвеждането на английски език. Те значително надминават връстниците си от контролната група във всички възрасти на всички тестове на английски език. Към края на 18-седмичната новаторска програма децата възпроизвеждат по около 74 думи или фрази на английски на дете на час. Децата в контролната група възпроизвеждат 13 думи или фрази на английски на дете на час.

Изводите са, че и бебетата от едноезични семейства могат да развият двуезични способности в тази ранна възраст. Последващо изследване 18 седмици по-късно показа, че децата са запазили това, което са усвоили. Познанията по английски са сходни между децата, посещаващи две училища, обслужващи предимно квартали с ниски доходи, и две, обслужващи квартали със средни доходи. Това предполага, че богатството не е важен фактор за изучаването на чужд език. С правилния подход е възможно много малки деца да започнат да изучават втори език. И това може да се постигне само с игра, в образователна среда, за един час на ден.

Овладяването на родния език на децата (испански) продължава, докато изучават английски език и не се влияе негативно от въвеждането на втори език.

Науката показва, че мозъците на бебетата са най-добрите машини за обучение, създавани някога. Мозъкът ни е най-подготвен за изучаването на езици във вързастта 0 и 3 години. Защо „Хелен Дорон”(Английски език за бебета)? Защото работим с екслузивни програми!

Бебетата могат да започнат усвояването на втори език от рано и да се справят с процеса много по-лесно, отколкото в по-късна възраст.

Share